Trust, Religiousity, Income, Quality of Accounting Information, and Muzaki Decision to Pay Zakat

Efri Syamsul Bahri, Ade Suhaeti, Nursanita Nasution

Abstract


This study tests the factors that influence the decision of muzaki in channeling zakat, namely: trust, religiosity, income, and quality of accounting information. This study is a survey of 40 muzaki from Amil Zakat Institution (known as LAZ) Zakat Sukses in Depok. This study uses the purposive sampling method. Data analysis using SPSS 25 software with multiple linear regression analysis. The results of this study indicate that trust, religiosity, income, and the quality of accounting information simultaneously influence the decision of muzaki to distribute zakat through LAZ Zakat Sukses in Depok. Partially, trust, religiosity, and income positively affect the decision of muzaki to distribute zakat through LAZ Zakat Sukses. Meanwhile, the quality of accounting information has a negative impact on muzakki's decisions in distributing zakat through LAZ Zakat Sukses. This study's scope is on the muzaki at LAZ Zakat Sukses Depok. Therefore, the results may not represent nationally. Therefore, similar studies in collecting more large-scale data and broader areas will be useful. The implication is that LAZ Zakat Sukses need to show zakat management's performance to increase muzaki trust.

Penelitian ini menguji faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan muzaki dalam menyalurkan zakat yaitu: kepercayaan, religiusitas, pendapatan, dan kualitas informasi akuntansi. Penelitian ini merupakan survei terhadap 40 muzaki dari Lembaga Amil Zakat (LAZ) Zakat Sukses di Depok. Penelitian ini menggunakan metode purposive sampling. Analisis data menggunakan software SPSS 25 dengan analisis regresi linier berganda. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kepercayaan, religiusitas, pendapatan, dan kualitas informasi akuntansi secara simultan berpengaruh terhadap keputusan muzaki dalam menyalurkan zakat melalui LAZ Zakat Sukses di Depok. Secara parsial kepercayaan, religiusitas, dan pendapatan berpengaruh positif terhadap keputusan muzaki menyalurkan zakat melalui LAZ Zakat Sukses. Sedangkan kualitas informasi akuntansi berpengaruh negatif terhadap keputusan muzakki dalam menyalurkan zakat melalui LAZ Zakat Sukses. Ruang lingkup penelitian ini pada muzaki di LAZ Zakat Sukses Depok. Oleh karena itu, hasilnya mungkin tidak mewakili secara nasional. Oleh karena itu, studi serupa dalam mengumpulkan data skala besar dan wilayah yang lebih luas akan berguna. Implikasinya, LAZ Zakat Sukses perlu menunjukkan kinerja pengelolaan zakat untuk meningkatkan kepercayaan muzaki.

Keywords


trust; religiosity; income; quality of accounting information; muzaki decision

Full Text:

PDF

References


Adji, J., & Semuel, H. (2014). Pengaruh Satisfaction dan Trust terhadap Minat Pembelian di Starbucks the Square Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 2(1), 1–10.

Agihidayantari, E., & Kurniawan, P. S. (2020). Pengaruh Kualitas Informasi Akuntansi, Akuntabilitas dan Transparansi Pelaporan Keuangan terhadap Penerimaan Dana Zakat. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Ali, M. D. (2006). Sistem Ekonomi Islam Zakat dan Wakaf. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia (UI-Press).

Anwar, H. (2014). Proses Pengambilan Keputusan untuk Mengembangkan Mutu Madrasah. Jurnal Nadwa, 8(1), 37. https://doi.org/10.21580/nw.2014.8.1.569

Chaniago, A. (2015). Teknik Pengambilan Keputusan. Jakarta: Lentera Ilmu Cendekia.

Chaniago, S. A. (2015). Pemberdayaan Zakat Dalam Mengentaskan Kemiskinan. Jurnal Hukum Islam, 13(1), 47. https://doi.org/10.28918/jhi.v13i1.495

DeLone, W. H., & McLean, E. R. (2003). The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update. Journal of Mangement Information Systems, 19, 16–22. https://doi.org/10.3233/978-1-61499-244-8-132

Diza, F., Moniharapon, S., & Ogi, I. W. J. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada PT. Fifgroup Cabang Manado). Jurnal EMBA, 4(1), 109–119. https://doi.org/10.35794/emba.v4i1.11568

Eryanto, H., & Swaramarinda, D. R. (2013). Pengaruh Modal Budaya, Tingkat Pendidikan Orang Tua Dan Tingkat Pendapatan Orang Tua Terhadap Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 1(1), 39. https://doi.org/10.21009/jpeb.001.1.3

Fendini, D. S., Kertahadi, & Riyadi. (2013). Pengaruh Kualitas Sistem Dan Kualitas Informasi Terhadap Kepuasan Pengguna (Survei Pada Karyawan Pengguna Aplikasi Pelayanan Pelanggan Terpusat (AP2T) di PT. PLN (Persero) Area Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 4(1), 1–11.

Fitriani, A. (2016). Peran Religiusitas dalam Meningkatkan Psychological Weel Being. Jurnal Al-AdYaN, xi(1), 57–80. https://doi.org/10.24042/ajsla.v11i1.1437

Hafidhuddin, D. (2002). Zakat Dalam Perekonomian Modern. Jakarta: Gema Insani Press.

Hayati, K., & Caniago, I. (2015). Zakat Potential As a Means To Overcome Poverty (a Study in Lampung). Journal of Indonesian Economy and Business, 26(2), 187–200. https://doi.org/10.22146/jieb.6270

Jansen, C. F., Morasa, J., & Wangkar, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi Dan Keahlian Pemakai Terhadap Kualitas Informasi Akuntansi (Studi Empiris Pada Pemerintah Kabupaten Minahasa Selatan). Universitas Sam Ratulangi, 13(3), 63–71.

Laengge, I., Wowor, H. F., & Putro, M. D. (2016). Sistem Pendukung Keputusan dalam Menentukan Dosen Pembimbing Skripsi Iwan. Jurnal Teknik Informatika, 9(1). https://doi.org/10.35793/jti.9.1.2016.13776

McWilliams, E. C. (2014). Self-efficacy, implicit theory of intelligence, goal orientation, and the ninth grade experience. ProQuest Dissertations and Theses. College of Professional Studies Northeastern University Boston, Massachusetts.

Mukhsin, M. (2017). Pengaruh Kepercayaan dan Komitmen terhadap Kualitas Hubungan Dampaknya pada Kinerja Rantai Pasokan (Studi Kasus Produksi dan Distribusi Dedak pada PD Sederhana). Jurnal Manajemen, 21(3), 454. https://doi.org/10.24912/jm.v21i3.262

Nur, M. M., & Zulfahmi. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Pendapatan dan Kepercayaan terhadap Minat Muzakki dalam Membayar Zakat. Jurnal Ekonomi Regional Unimal, 01(3), 19–29. https://doi.org/10.29103/jeru.v1i3.592

Payne, S. C., Youngcourt, S. S., & Beaubien, J. M. (2007). A meta-analytic examination of the goal orientation nomological net. Journal of Applied Psychology, 92(1), 128–150. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.1.128

Pintrich, P. R. (2000). The Role of Goal Orientation in Self-Regulated Learning. In Handbook of Self-Regulation (pp. 451–502). https://doi.org/10.1016/b978-012109890-2/50043-3

Putriani, Y. H., & Shofawati, A. (2015). Pola Perilaku Konsumsi Islami Mahasiswa Muslim Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Airlangga Ditinjau Dari Tingkat Religiusitas. Journal Jestt, 2(7), 570–582.

Radosevich, D. J., Allyn, M. R., & Yun, S. (2007). Goal Orientation and Goal Setting: Predicting Performance by Integrating Four-Factor Goal Orientation Theory with Goal Setting Processes. Seoul Journal of Business, 13(1), 21–48. https://doi.org/10.35152/snusjb.2007.13.1.002

Rahmawati, H. K. (2016). Kegiatan Religiusitas Masyarakat Marginal di Argopuro. Community Development, 1(2), 35–52.

Rosadi, A. (2019). Zakat dan Wakaf (Konsepsi, Regulasi, dan Implementasi). Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Satrio, E., & Siswantoro, D. (2016). Analisis Faktor Pendapatan, Kepercayaan Dan Religiusitas Dalam Mempengaruhi Minat Muzakki Untuk Membayar Zakat Penghasilan Melalui Lembaga Amil Zakat. In Simposium Nasional Akuntansi XIX (Vol. 1, pp. 308–315).

Veno, M., & Subagio, H. (2013). Analisa Pengaruh Kepercayaan Terhadap Tenaga Penjual ( Trust in Employee ), dan Kepercayaan Terhadap Merek ( Trust in Brand ) terhadap Niat Beli ( Purchase Intention ) Konsumen Pada Bernini Furniture di Surabaya , dan Semarang. Jurnal Manajemen Pemasaran, 1(2), 5.

Yuli Widowati, H. (2016). Analisis Faktor Pembentuk E-Loyalty. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship (AJIE), 1(2), 115–130. https://doi.org/10.20885/ajie.vol1.iss2.art3




DOI: https://doi.org/10.35836/jakis.v9i1.217

Article metrics

Abstract views : 2449 | views : 1331

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Efri Syamsul Bahri, Ade Suhaeti, Nursanita Nasution

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JAKIs was indexed by: